atheneum bovenbouw

atheneum

Op weg naar je atheneumdiploma

In de bovenbouw ga je je stap-voor-stap voorbereiden op je eindexamens.

Visie atheneum

Na drie jaar onderbouw stap je over naar de bovenbouw van het atheneum. We helpen je natuurlijk goed met de keuzes die je daarvoor gaat maken. Vlak voordat de bovenbouw begint, kies je in het derde jaar voor het een profiel dat jou het meest aanspreekt.

Het bovenbouwgedeelte van de atheneum-opleiding duurt in totaal drie schooljaren. In die jaren ga je toetsen doen die tellen voor je examen. Dit staat allemaal precies beschreven in het programma van toetsing en afsluiting (PTA).

Samen zorgen we ervoor dat je je goed voorbereidt op bijvoorbeeld een studiekeuze voor het wetenschappelijk onderwijs (wo).

Profielkeuze

Aan het eind van de derde klas kom je als gymnasiumleerling voor een keuze te staan; er wordt van je verwacht dat je een profielkeuze maakt. Je kiest dan voor het profiel dat het best bij jou past. Er is ook altijd nog wat ‘vrije ruimte’ die je zelf mag invullen.

Bij de profielkeuze kun je als scholier kiezen uit vier verschillende profielen:

Natuur & Techniek

Een richting waarbij je veel te maken krijgt met exacte vakken en waarbij je de technische kant op gaat. Wiskunde, NLT (natuur, leven en techniek) en scheikunde, etc.

Natuur & Gezondheid

Een richting waarbij je veel te maken krijgt met medische en biologische dingen. Hierbij krijg je in je vakkenpakket vakken zoals biologie, natuurkunde etc.

Economie & Maatschappij

Een richting waarbij je veel te maken krijgt met financiën. Je onderzoekt veel en rekent ook veel. Dit profiel is erg handig als je de zakenwereld in wilt.

Cultuur & Maatschappij

Bij dit profiel leer je je creativiteit te ontwikkelen en dit over te brengen naar andere mensen. Je leert hoe je met de medemens om moet gaan en krijgt veel met communicatie te maken.

‘Ik hou van leren over andere landen en de culturen, daarom kies ik voor de stroom ‘Kunst & Cultuur.’
Özge Altay (13)
Eerstejaars leerling havo

PCC Het Lyceum