atheneum onderbouw

atheneum

Ben je nieuwsgierig aangelegd?

Dan vind je het vast leuk om zelf onderzoek te kunnen doen. Met een havo/vwo- of een vwo-advies kun je dan kiezen voor het atheneum. Met deze opleiding die 6 jaar duurt, kun je later aan de universiteit studeren. Dat is natuurlijk nog ver weg wanneer je bij ons in de brugklas van het atheneum begint.

Visie atheneum

Op het atheneum helpen we je om zelfstandig te leren werken, want dat is belangrijk in je vervolgstudie. Je gaat bij ons op een actieve manier aan de slag met de lesstof en werkt dan regelmatig in groepjes. Je mag zelf onderzoek gaan doen en natuurlijk leren we je eerst hoe je dat het beste kunt doen. Daarvoor zijn de speciale DOEL-lessen (Denken-Onderzoeken-Evalueren-Leren) en maatwerklessen. Je maakt in het eerste schooljaar kennis met drie verschillende keuzestromen: Kunst & Cultuur, Onderzoek & Techniek en Burgerschap & Internationalisering. In leerjaar twee en drie komt hier nog een aantal stromen bij.

Aan het eind van het derde schooljaar kies je voor een profiel voor de bovenbouw. Bij alle keuzes die je maakt, helpen we je natuurlijk steeds zo goed mogelijk.

Atheneum bovenbouw

Na drie jaar onderbouw stap je over naar de bovenbouw. Vanaf het vierde jaar start je met de voorbereidingen op je eindexamens. In die jaren ga je onderzoeken of je wilt doorstuderen en voor welke studie binnen bijvoorbeeld het wetenschappelijk onderwijs (wo) je dan kiest. Wij helpen je erbij!

Alles over bovenbouw

keuzestromen

Er zijn drie keuzestromen waar je in de brugklas van havo en vwo al mee kennismaakt. De keuzes die je kunt maken zijn op het gebied van ontwerpen, ondernemen of internationalisering.

‘Ik hou van leren over andere landen en de culturen, daarom kies ik voor de stroom ‘Kunst & Cultuur.’
Özge Altay (13)
Eerstejaars leerling havo

PCC Het Lyceum